De VOORBEREIDINGEN

 

De Motor

Deze reis was nooit mogelijk geweest zonder een motor met dewelke ik zo een onderneming zou aandurven.

De Honda Transalp, geen opwindende motor, geen opvallend model, maar een motor die zich overal wel min of meer uit de slag trekt, en ongelooflijk betrouwbaar is.

De Honda Motor Company maakte in de jaren negentig deze affiche met alle iconische motoren uit hun geschiedenis. De Transalp plaatsten ze in het midden als hét paradepaardje. En dan nog net in de kleurstelling welke mijn eigen motor heeft: rood-zwart.

WP_20181113_22_24_03_Pro

Ik kocht de Transalp tien jaar terug van mijn buur, toen deze het wegens ziekte niet meer zag zitten om nog moto te rijden. Toen mijn buur jaren voordien deze moto net zelf gekocht had, deed ik reeds het aanbod de moto over te kopen in geval die ooit van de hand gedaan werd.

 

De route

Volgende kaart spreekt voor zich. Reeds lang vóór onze tijdrekening verplaatsten mensen zich van wat wij nu Europa noemen tot ver in Azië, over verschillende routes die het grootste deel van het jaar bereisbaar waren. Overheen deze routes, welke in hun geheel sedert nog niet zo lang geleden als ‘de Zijderoute’ worden omschreven, stroomt al vele eeuwen van alles en nog wat overheen mensen, dieren, planten, goederen, kennis en ideeën, kunst en religie, oorlog en vrede, en, niet te vergeten, ziektes.

WP_20181226_14_34_52_Pro

Reeds meer dan veertig jaar droom ik ervan om ooit Parijs-Peking af te leggen op de moto. Gaandeweg heeft deze droom enigszins een andere vorm aangenomen, welke meer aansluit bij hetgeen praktisch haalbaar lijkt te zijn, een compromis tussen een reis en een route, evenals een compromis tussen de verwachtingen van de verschillende deelnemers.

 

De reisgezellen

 

WP_20180825_12_56_25_Pro

 

WP_20181018_16_14_56_Pro

 

De Kalender

 

IMG-20190114-WA0005

 

IMG-20190226-WA0001

 

WP_20190215_18_02_16_Pro

 

WP_20190224_06_53_16_Pro

 

WP_20190309_15_12_20_Pro

 

WP_20190312_17_13_19_Pro

 

WP_20190326_17_57_00_Pro